Strona główna » Artykuły » Cukier

Cukier

2013-04-26

W tym artykule, chcę wam przybliżyć rodzaje słodzików, czyli czym słodzić a co powinniście natychmiast wyrzucić.


Zacznijmy od tego, czym nie słodzić.

Cukier

Od dawna wiadomo, że cukier jest przyczyną próchnicy i wielu innych chorób.  Większość z nas ignoruje te ostrzeżenia, a reklamy czekoladek, batonów i innych słodkich smakołyków ciągle kuszą. Organizm człowieka nie ma mechanizmu obronnego przed zbyt dużą ilością cukru, dlatego niektórzy spożywają go w ogromnych ilościach, wcinając pączki, ciasteczka i słodkie napoje. Otyłość to wtedy, najmniejszy problem, który z tego wyniknie.

Biały cukier zwany często buraczanym lub "białą śmiercią", jest najpopularniejszym naturalnie występującym słodzikiem. Produkuje się go z buraków cukrowych, w procesie, który usuwa wszystkie "zanieczyszczenia", między innymi witaminy. W efekcie mamy czystą chemicznie sacharozę.

Nasz organizm nie przyswaja czystego chemicznie cukru, musi go przetworzyć na insulinę. W tym celu, wcześniej usunięte związki mineralne i witaminy, zostają ponownie do niego dodane, na etapie trawienia, ale organizm musi je pobrać z własnych komórek, między innymi wapń z kości i zębów i metal z krwi.

Cukier jest dla organizmu substancją obcą i musi wiele się natrudzić, aby się go pozbyć z organizmu. Najnowsze badania mówią, że nie jest wchłaniany przez organizm, ale niszczy układ krwionośny,  powoduje mutacje i zwyrodnienia komórek, a w końcowej fazie rak.


Syrop glukozowo-fruktowozy


Często kupujemy soki i inne produkty, słodzone syropem glukozowo - fruktozowym, bo nam się wydaje, że jest zdrowszy od cukru. Niestety nie jest to prawda. Jest równie szkodliwy co cukier. Zacznijmy od tego, że jest on sztucznym tworem, pozyskiwanym z kukurydzy, a co gorsza z braku dostępu do innej, modyfikowanej genetycznie (GMO). Badania przeprowadzone przy współpracy z doktorem Josh Axe, dały przerażające wyniki. Spożywanie syropu glukozowo-fruktozowego powoduje
- zwiększony poziom cholesterolu,
- zmniejszenie odporności organizmu na wirusy i bakterie, poprzez obniżenie aktywności białych ciałek krwi,
- rozregulowanie metabolizmu miedzi co prowadzi, do anemii, zawału, gęstości kości,
- szybszego starzenia się, poprzez zaburzenia równowagi cukru, wypłukuje miedź i magnez.

Lista nie jest kompletna, ale daje wystarczający obraz tego co spożywamy.




Aspartam

Ten słodzik, powinien znaleźć się na początku, jest to jeden z najbardziej toksycznych substancji dodawanych do żywności. Przez wielu naukowców zaliczanych do silnych trucizn. W skład aspartamu wchodzą trzy związki: kwas asparaginowy, fenyloalanina i metanol. Najbardziej szkodliwy jest  metanol, gdyż rozkłada się w organizmie na kwas mrówkowy i formaldehyd - silnie toksyczną neurotoksynę. I tyle na jego temat, ta substancja powinna być oznaczona na opakowaniu jako silnie toksyczna. Ale biznes nakręca biznes i mity się mnożą.


Czym słodzić

Wybór jest całkiem spory. Najmniejszym złem z powyższej trójki, jest Syrop trzcinowy, zawiera witaminy i składniki mineralne, które organizm potrzebuje do jego przyswojenia, więc nie musi pobierać ich ze swoich komórek.

Dobrym wyborem jest miód. Marketowe miody są często podgrzewane przed sprzedażą, aby się nie krystalizowały za szybko. Tracą w ten sposób wiele składników, ale nadal jest dobrym słodzikiem. Jeśli jednak mamy wybór, to lepiej kupić bezpośrednio od pszczelarza. Temat o miodzie to będzie odrębny artykuł, wiec na razie tyle na jego temat. Naprawdę warto.

Następnym słodzikiem, niestety nie tanim, jest Xylitol, czyli cukier z soku brzozowego. Zdrowy o niskiej kaloryczności, nie powoduje próchnicy, ani żadnej choroby, które powodują zwykłe cukry. Nie jest niestety bez wad, jedną z nich to cena, kosztuje ok 50zł za 1kg, i wysusza gardło.

Ostatnim w tym porównaniu słodzikiem jest Stevia. Nie powoduje żadnych dolegliwości i jest ok 10x słodsza od zwykłego cukru. Wadą Stevii jest jej ziołowy gorzkawy posmak po jej zjedzeniu. Trzeba się do smaku przyzwyczaić.


Mam, nadzieję, że temat chociaż w części jest przydatny. Podziel się poniżej w komentarzach swoimi sposobami na słodzenie potraw i ciast.




Komentarze
Dodaj nowy komentarz
Twój komentarz
Nick (wymagane)
Email (wymagane,nie wyświetlane)
Strona WWW (opcjonalnie)

Menu

qweqwe